Reacties 0

Sluit
Wat vind jij? Reageer

Jij bent de eerste. Laat je stem horen en start de discussie.

Rust

Frans Pothoven over de vicieuze cirkel van sloten koffie en slapeloze nachten

Als je wakker wordt, is koffie het eerste waar je naar verlangt. Pas na dat eerste bakje kan je dag echt beginnen. En het liefst giet je er direct een tweede achteraan. Om tien uur volgt de derde en bij de lunch drink je ook koffie. Als je collega in de middagpauze vraagt of je meedoet met een tweede rondje, doe je dat voor de gezelligheid en wellicht drink je ook ’s avonds om acht uur nog een kop koffie. Maar wat doet deze koffie met je gezondheid en wat is de invloed hiervan op je nachtrust? Frans Pothoven, eigenaar van School of Sleeping, legt het ons uit.

Sloten koffie en slapeloze nachten: een vicieuze cirkel - Frans Pothoven van School of Sleeping

Koffie: het smaakt zo goed en de cafeïne houdt je alert
Er zit een keerzijde aan al dat koffie drinken. De cafeïne heeft namelijk een negatieve invloed op je slaap. Met het gevolg dat je slecht uitrust. Waardoor je de volgende dag geneigd bent om een extra kop koffie te nemen, zodat je alert blijft.

Veel Nederlanders zitten in deze vicieuze cirkel. Vaak zonder dat ze het zelf beseffen. De gevolgen zijn echter groot. Daarom staat oktober bij School of Sleeping in het teken van de koffie challenge: minder koffie in ruil voor meer (goede) slaap.

Hoeveel slaap heeft een mens nodig?
Frans Pothoven: "Uitspraken als: ‘Ik heb genoeg aan vijf uurtjes slaap,’ of: ‘In het weekend tank ik wel bij,’ dragen bij aan het idee dat slaap slechts een sluitpost is. Vaak wordt de waarde van goede slaap sterk onderschat. Maar uit een groot Amerikaans onderzoek blijkt dat het gros van de volwassenen alleen optimaal functioneert als ze tussen de zeven en negen uur slaap krijgen."

"De mensen die werkelijk genoeg hebben aan vijf uurtjes slaap? Die zijn op de vingers van een hand te tellen. Anderen denken misschien dat ze prima functioneren, maar dit is tijdelijk. Wie te weinig slaapt, leeft in feite in een adrenalineroes en vroeg of laat zal het resultaat daarvan zichtbaar worden. Een slaaptekort (en caffeïneoverschot) kan lichamelijke klachten opleveren en heeft zelfs invloed op het ontstaan van ziektes als alzheimer en kanker."

Wat doet cafeïne in je lichaam?
Frans Pothoven: "Je lichaam is zo ingesteld dat het in de loop van de dag ‘slaapdruk’ opbouwt onder invloed van het stofje adenosine, een soort eiwit. Hoe langer je wakker bent, hoe hoger de slaapdruk. Als gevolg hiervan krijg je steeds meer zin om te slapen. Neem je cafeïne? Dan blokkeer je de werkzaamheid van de adenosine en verstoor je de opbouw van je natuurlijke slaapdruk."

"Ongeveer 30 minuten na het drinken van een kop koffie, piekt de cafeïne in je bloed: het lekkere wakkere gevoel na je eerste kop koffie. Er is echter een grote maar… Het duurt ongeveer twaalf uur voordat alle cafeïne je lichaam heeft verlaten. Die kop koffie om zeven uur ’s ochtends, is dus pas om zeven uur ’s avonds volledig verwerkt door je lichaam. En die kop koffie die je rond drie uur neemt om je middagdip te ontlopen…? Juist, daardoor lig je ’s nachts wakker!"

Koffiedrinken en toch goed slapen: het kan wel!
Samen koffiedrinken is onderdeel van onze cultuur. Bovendien is het lekker en zijn de positieve effecten van cafeïne waardevol. Het is dan ook niet nodig om alle koffie uit het menu te schrappen.

Frans Pothoven: "Toch is het waardevol om de cirkel van slapeloosheid te doorbreken. Je zult je fitter voelen en je lichaam zal je dankbaar zijn en beter functioneren. Als je rekening houdt met de tijd die cafeïne in je lichaam werkzaam is, kun je de laatste kop koffie het beste twaalf uur voordat je naar bed gaat nemen."

"Misschien denk je nu: ‘Maar dan mag ik na elf uur ’s ochtends geen koffie meer drinken? Dat is heftig!’ Dat klopt. Zo’n ingrijpende verandering doorvoeren is heftig, maar het is niet ondoenlijk."

Je zult ervaren dat je slaap verbetert, dat je lekker in je vel zit en dat je overdag meer energie hebt.

Frans Pothoven in het kort
Als je Frans treft tijdens zijn hardlooprondje, valt het je misschien op dat hij teenschoenen draagt. Je kunt hem ook tegenkomen tijdens een rondje mountainbiken of ’s winters als hij van een berghelling skiet. Kortom: Frans is graag buiten en sport veel. In de natuur komt hij tot rust. Dat is voor hem de plek waar hij zich kan verbinden met God.

Gezond blijven. Beter worden.

De zorg slimmer en menselijker maken. Dat willen wij. Plannen zijn groots, de uitrol heeft tijd nodig.

We leren elke dag en kunnen jouw feedback goed gebruiken.

Sluit je aan?