Reacties 0

Sluit
Wat vind jij? Reageer

Jij bent de eerste. Laat je stem horen en start de discussie.

Medisch

Een lust voor het oog: Zo zorg je goed voor je ogen

Het oog wil ook wat! Bij elke start van het nieuwe jaar zijn we weer druk bezig met gezond eten, maar een van onze belangrijkste organen - onze ogen - laten we hierbij links liggen. Dat terwijl je met voeding ook de gezondheid van je ogen kunt beïnvloeden. Specsavers deelt tips hoe je dit het beste doet en deelt hierbij inspiratie voor een soep en smoothie speciaal voor je ogen. Want die mooie kijkers, waarmee je alle pracht en praal van het leven kunt zien, verdienen daar ook de beste brandstof voor. Toch? 

Een lust voor het oog: Zo zorg je goed voor je ogen

Oogveroudering en voeding
De link tussen voeding en oogproblemen wordt niet standaard gelegd, maar wist je dat in eenzijdige voeding niet genoeg beschermende vitaminen, mineralen en antioxidanten zitten? Een tekort aan goede voedingsstoffen kan sneller leiden tot droge ogen, nachtblindheid, staar (vertroebeling van de ooglens) of maculadegeneratie (een oogziekte waarbij er slijtage in het centrale deel van het netvlies optreedt, de macula). Verder zijn hoge concentraties van verzadigde vetten en cholesterol, die schadelijk zijn voor de bloedvaten, ook betrokken bij het ontstaan van oogaandoeningen. Daarbij hebben vrouwen ook nog eens twee keer zo vaak last van netvliesveroudering dan mannen (pfff).

Maar gelukkig zijn er factoren die je wel in de hand hebt om dit soort problemen tegen te gaan - en dat begint bij de juiste voedingsstoffen. Het risico op ernstige maculadegeneratie kan daarmee zelfs tot 30% weggenomen worden.

Food for vision
Jiska van Dam, optometrist bij Specsavers, vertelt: “Het is niet zo dat je van heel veel worteltjes eten direct beter of scherper gaat zien, zoals je dat in strips tegenkomt. Maar door de juiste dingen te eten kun je wel de kans op oogziekten of oogproblemen verkleinen.” 

Hierbij is het vooral belangrijk dat je genoeg binnenkrijgt aan: 

  • Antioxidanten boosten je immuunsysteem en het herstelvermogen van het lichaam en kunnen de kans op staar verkleinen.
  • Carotenoïden (namelijk; betacaroteen, lycopeen en luteïne) helpen bij de opname van vitamine A, ter bevordering van lichtwaarneming, en vermindering van de kans op staar en nachtblindheid.
  • Omega-3 kan de kans op droge ogen verminderen en ondersteunt het gezichtsvermogen.
  • Mineralen ondersteunen de opname van vitaminen.

Deze voedingsstoffen helpen bij het gezond houden van de cellen en het weefsel van het oog. Daarnaast kunnen ze netvliesslijtage en -veroudering en chronische oogaandoeningen tegen gaan. 

Wat haal ik (niet) in huis?
Eet iedere dag 200 gram fruit en 200 gram groente om genoeg van de genoemde voedingsstoffen binnen te krijgen. Let hierbij vooral op het eten van:  
Bladgroente: bladgroente is rijk aan antioxidanten en luteïne. Luteïne draagt zorg voor je macula pigment en dat beschermt je netvlies weer. Denk hierbij aan spinazie, broccoli, andijvie en boerenkool. 

  • Groente en fruit met felle kleuren: kleurrijke fruit en groente hebben hun felle kleur te danken aan carotenoïden. Denk hierbij aan wortel, paprika, mais, kiwi, courgette, rode druiven en pompoen.
  • Vis en noten: vis en bepaalde noten, zoals walnoten, zitten vol omega-3. Met name in vette vis zoals zalm, tonijn, sardines en makreel vind je de grootste hoeveelheid omega-3 vetzuren.
  • Eieren: eieren zijn rijk aan carotenoïden en dus heel geschikt om je ogen in goede conditie te houden.
  • Schaaldieren: schaaldieren, zoals oesters, bevatten de meeste zink; een antioxidant. Zink beschermt tegen UV en voorkomt slecht nachtzicht. Zink vind je ook in vlees, melk, kaas- en graanproducten. 
  • Alcohol: matig met alcohol. Alcohol onttrekt antioxidanten uit je lichaam, waardoor je afweer slechter wordt. Met Dry January waren we al goed op weg, toch? 

Inspiratie om thuis aan de slag te gaan
Om het je wat makkelijker te maken, geeft Specsavers je inspiratie om je ogen een oppepper te geven. Met een smoothie van spinazie, banaan en mango geef je je ogen een steuntje in de rug - dit kleurrijke fruit zit boordevol goede carotenoïden. Deze smoothie drink je gemakkelijk on the go op elk moment van de dag. Daarnaast is een courgette-prei soep met zalm ook een fijn, voedzaam gerecht voor je ogen. Rijk aan antioxidanten, luteïne en omega-3. Houd je smoothies en soepen afwisselend door te experimenteren met verschillende soorten ingrediënten uit onze aanbevolen lijst. 

Meer oogliefde
Heb je (letterlijk en figuurlijk) “de smaak te pakken” en wil je je ogen nog wat extra liefde geven? Loop eens een Specsavers filiaal in voor een vrijblijvende oogmeting, of een ooggezondheidsonderzoek door de optometrist.

Gezond blijven. Beter worden.

De zorg slimmer en menselijker maken. Dat willen wij. Plannen zijn groots, de uitrol heeft tijd nodig.

We leren elke dag en kunnen jouw feedback goed gebruiken.

Sluit je aan?