• Home
  • Nieuws
  • Feiten en fabels over stoppen met roken

Tip!

Doe de voedingstest ontvang gratis Omega 3 Visolie bij uw Personal Multi van FitForMe !

Feiten en fabels over stoppen met roken

De oliebollen en champagne staan op tafel; op tv is het aftellen begonnen; nog snel een trekje van de allerlaatste sigaret. Iedere jaarwisseling waagt een grote groep Nederlanders zich eraan: stoppen met roken. Het behoort tot de top 10 van goede voornemens. Ook komend jaar is de verwachting dat circa een miljoen mensen er weer voor gaat. Maar wat betekent dat nu, en wat zijn de gevolgen? Uit onderzoek blijkt dat er veel misvattingen bestaan over het stoppen met roken. Dit weerhoudt een groot aantal mensen er steeds weer van de stap te wagen.

Fabel: Een paar sigaretjes per dag, kunnen niet zoveel kwaad.
Feit: Roken is verslavend, in welke vorm of mate dan ook.

Fabel: “Als ik stop, kom ik heel veel aan.”
Feit: De gemiddelde gewichtstoename na het stoppen met roken is 2,5 kilo. Uit onderzoek blijkt dat ex-rokers dit kunnen verminderen door gebruik van nicotinevervangende hulpmiddelen; ze beperken het hongergevoel. Andere tips: Gebruik de tijd die je overhoudt door het wegvallen van de rookpauze voor een wandeling of het doen van oefeningen, vervang de beweging van het nemen van een trekje door het eten van fruit of een snack met weinig calorieën en drink 6 tot 8 glazen water per dag.

Fabel: “Ik rook al zo lang. Stoppen met roken heeft voor mij geen zin.”
Feit: Slechts 20 minuten na het stoppen met roken, is een daling van de bloeddruk te zien. Al na drie maanden begint het risico op een hartinfarct te dalen en verbetert de longfunctie. Stoppen met roken heeft dus altijd zin, ongeacht de leeftijd.

Fabel: “Met nicotinevervangers blijf ik verslaafd.”
Feit: Een rookverslaving heeft twee oorzaken: de nicotine en de gewoonte. Nicotinevervangers zorgen ervoor dat de ex-roker zich eerst kan concentreren op het ontwennen van de gewoonte om vervolgens de nicotineverslaving geleidelijk af te bouwen. Zo hoef je niet twee verslavingen in één klap aan te pakken. Het geeft een rustig en gecontroleerde manier van stoppen met roken.

Fabel: Ik ben te verslaafd. Stoppen zal mij nooit lukken.”
Feit: Stoppen met roken is erg lastig. Er zijn verschillende manieren om de kans op succes te vergroten, zoals met behulp van nicotinevervangers. Vraag om advies in uw omgeving of bij Stivoro en betrek vrienden en familie. Doorzettingsvermogen is het belangrijkste.
Veel rokers slagen niet bij de eerste poging, maar de aanhouder wint! Iedere stoppoging brengt je een stap dichterbij tot het worden van een ex-roker, blijkt uit onderzoek.

Fabel: als je stopt, kun je het beste ‘cold turkey’ stoppen.
Feit: Onderzoek heeft aangetoond dat investeren in methoden om te stoppen met roken zeer waardevol is. Stoppen met roken met nicotinevervangers verdubbelt de kans op succesvol stoppen.

Fabel: “Nicotinevervangers hebben geen effect. Ik heb een paar dagen pleisters gebruikt, maar daarna kwam de behoefte aan een sigaret weer net zo hard terug.”
Feit: Veel mensen blijven zich erg goed voelen bij het stoppen met roken met behulp van nicotinevervangers, zoals zuigtabletten en pleisters van NiQuitin. Zo goed, dat ze al snel denken de hulpmiddelen niet meer nodig te hebben. Echter, nicotinevervangers zijn een kuur die voor een gecontroleerde afbouw van nicotine zorgt. Het moet gedurende 10 weken van begin tot eind doorlopen worden om het juiste effect te bereiken. Te vroeg stoppen, geeft direct weer een toename van de behoefte aan een sigaret.

Fabel: “Ik rook light sigaretten dus loop minder risico’s.”
Feit: Er is geen gezonde manier van roken. Iedere keer als je een trekje van je sigaret neemt, inhaleer je meer dan 4.000 chemicaliën en tenminste 69 kankerverwekkende stoffen. Ongeacht of je light-sigaretten rookt.

Fabel: Stoppen met roken met behulp van nicotinevervangers is duur. Een pakje sigaretten is goedkoper dan een doosje nicotinevervangers.
Feit: Als je de uitgaven aan een kuur nicotinevervangers vergelijkt met de kosten van doorroken, zie je dat deze hulpmiddelen zeker de investering waard zijn.

Advertentie:
Niquitin is een nicotinevervangend hulpmiddel bij het stoppen met roken. Kijk voor meer informatie op www.niquitin.nl .

Bronnen:
• Feenstra TL, van Reenen-Hamburg HH, Hoogenveen RT, Rutten-van Mölken MPMH. Cost effectiveness analyses of face-to-face smoking cessation interventions by professionals. A dynamic modeling study. IMTA report no 2003.067
• U.S. Department of Health and Human Services. The Health Consequences of Smoking: A Report of the Surgeon General. U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office on Smoking and Health, 2004.
• FDA-approved label on Nicorette, NicoDerm CQ, and Commit stating medicinal nicotine products reduce withdrawal symptoms.
• U.S. Department of Health and Human Services. The Health Consequences of Smoking: A Report of the Surgeon General. U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office on Smoking and Health, 2004.
• Centers for Disease Control and Prevention. Tobacco Use in the Untied States. http://www.cdc.gov/tobacco/overview/tobus_us.htm.
• U.S. Department of Health and Human Services. The Health Consequences of Smoking: A Report of the Surgeon General. U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office on Smoking and Health, 2004.

Bron: GlaxoSmithKline Consumer Healthcare BV