Wie wekelijks een keer vis eet, loopt 4 procent minder risico op kanker in de dikke darm. Bij drie keer in de week vis op het menu is dat 12 procent, want het risico daalt met 4 procent per keer.
Dat concluderen onderzoekers van Wageningen Universiteit in American Journal of Epidemiology. Zij baseren zich op een analyse van veertien studies. ‘We weten al langer dat de consumptie van vis het risico op dikkedarmkanker vermindert’, zegt onderzoeker Anouk Geelen. ‘Hoe dat verband precies in elkaar zit, weten we niet. Misschien komt het door de omega-3-vetzuren in vette vis. Als dat zo is, dan beschermen zalm en makreel tegen darmkanker, maar kabeljauw niet.’
Als de ene vissoort wel beschermt en de andere niet, dan verklaart dat misschien de bescheiden omvang van het effect dat Geelen heeft gevonden. ‘We hebben geen onderscheid kunnen maken naar het soort vis’, zegt de onderzoeker. ‘Anders hadden we misschien sterkere effecten gevonden.’
Bron: ANP
Tip!
Doe de voedingstest ontvang gratis Omega 3 Visolie bij uw Personal Multi van FitForMe !